ساراجعفرزاده - خبرنگار: گروهی از دانش‌آموزان مدرسه «رجائیه» در خیابان خاوران که ویژه کودکان کم‌توان ذهنی است از حدود ۳ سال پیش که درسشان تمام شده، با کسب دیپلم مهارتی فصل جدیدی از زندگی را آغاز کرده‌اند و در شرایطی که همواره اشتغال مشکل اصلی جوانان است،

جوانان کم‌توان ذهنی محله ابوذر کارآفرین

با خلق انواع کارهای هنری امید دارند برای خودشان درآمد کسب کنند. حالا آنها در سرای محله ابوذر یعنی جایی که کارهای هنری خود را خلق می‌کنند، برای تحقق شعار «معلولیت محدودیت نیست»، دست به کار و وارد میدان عمل شده‌اند. در یک روز سرد زمستانی راهی بلوار ابوذر ‌شدیم تا با گروهی دیدار کنیم که با کسب مهارت می‌خواهند آینده‌شان را تغییر دهند.  

پله‌های سرای محله را طی می‌کنیم تا به کارگاه این جوانان در طبقه سوم می‌رسیم. از سر و صدایشان می‌توان حدس زد که در کدام اتاق مشغول کار هستند. وارد اتاق می‌شویم و ۳ نفر از نوجوانان کم‌توان ذهنی را که همراه مادرانشان مشغول چیدن آثار منبت خود بر روی میز هستند می‌بینیم. از قفسه‌های مختلف چوبی گرفته تا جامدادی و تابلو آیات قرآنی و... و. روی میز به زیبایی چیده شده است. یکی از آنها که مشغول نصب ابزار بر لبه میز است تا سریع‌تر کار خود را شروع کند وقتی متوجه حضورمان می‌شود با صدای بلند سلام می‌گوید و خوشحال می‌شود. هریک در گوشه‌ای مشغول انجام کاری هستند و ویژگی مشترکشان این است که آستین همت را بالا زده‌اند و حتی یک لحظه از تلاش دست برنمی‌دارند.  

  •  در رؤیای دانشگاه 

پشت نگاه معصوم همه آنها یک دنیا حرف پنهان است. صحبت‌مان را که آغاز می‌کنیم حرف به معلولیت ناخواسته‌شان، کم‌لطفی مسئولان، نبود امکانات تحصیلی در مقطع دانشگاه و... می‌رسدکه هریک دردی است روی دردشان. صحبتمان را با «نازنین صبری» دختر ۲۴ ساله‌ای که اوتیسم دارد و نوعی اختلال در تکرار کلماتش دیده می‌شود، ادامه می‌دهیم. او می‌گوید: «در مدرسه خیاطی آموزش دیدم و آن را کامل یاد گرفتم. بعد از خیاطی مربی به من گفت می‌توانم کار معرق هم انجام بدهم که به دلیل علاقه‌ام پذیرفتم. اکنون معرق انجام می‌دهم تا درآمد هم کسب کنم اما متأسفانه محصولات ما خریدار چندانی ندارد. آرزویم این است که روزی وارد دانشگاه شوم و کارگاهی داشته باشم و برای افراد اوتیسمی، ‌کسب و کار ایجاد کنم.»

  •  انگیزه ایجاد کنید 

در میان سر و صدای کارگاه معرق، دختر جوانی با چهره خندان در گوشه‌ای از اتاق مشغول برش چوب است. «مهدخت کمالی» که اختلال در گفتار دارد، درباره کارهای هنری‌اش می‌گوید: «دوست ندارم از کسی گله کنم اما من با هزار آرزو معرق‌کاری را شروع کردم تا در جایی مشغول کار شوم. چند هنر دیگر مانند ویترای را هم یاد گرفتم اما از ما حمایت نمی‌کنند. خانواده و مربی تنها حامیان ما هستند وگرنه برخی از مسئولان ما را فراموش کرده‌اند. این روزها به اصرار مادرم فعالیت هنری انجام می‌دهم وگرنه از خیلی وقت پیش انگیزه‌ام کم شده است. امیدوارم مسئولان با حمایت این گروه برای رشد بیشتر افرادی چون ما گام بردارند.»

  •  تلاش برای کسب درآمد 

اگرچه مشکل اصلی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی ورود به بازار کار است اما این گروه از نوجوانان با حضور در سرای محله ابوذر به دنبال خلق آثار هنری و کسب درآمد هستند. «مهری علیزاده» مربی هنری دانش‌آموزان دراین‌باره می‌گوید: «حدود ۴ سال است با دانش‌آموزانی که درسشان تمام شده همکاری می‌کنم. آنها دیپلم درجه ۳ مهارتی دارند و بعد از کسب دیپلم شرایط اشتغال برایشان فراهم نبود. تصمیم گرفتم به آنها کارهای هنـری آموزش بدهم تا با کسب مهارت در این زمینه کسب و کاری برای خودشان فراهم کنند.

از طرفی چند نفر از دانش‌آموزان بعد از پایان درسشان افسرده شده بودند و تمایلی برای حضور در این کلاس‌ها نداشتند. در چند سال اخیر در نمایشگاه‌های مختلف کارهای هنری این دانش‌آموزان عرضه شده اما فروش کافی نداشتند و به سوددهی نرسیده است.» او ادامه می‌دهد: «این افراد از برخی امکانات در منطقه محروم هستند. باید مراکز ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شود که هم امکانات ورزشی و آموزشی داشته باشد و هم یک بازارچه دائمی برای فروش محصولاتشان.»

  •  فروش محصولات در بازارچه هفتگی 

یکی از مشکلات دانش‌آموزان مدرسه رجائیه کمبود فضای کارگاهی برای انجام فعالیت هنری‌شان بود که سرای محله ابوذر در این مورد به کمک این گروه آمده‌است. «مریم وحیدی» مدیر سرای محله ابوذر دراین‌باره می‌گوید: «در بازدیدی که با شهردار منطقه از مدرسه کودکان کم‌توان ذهنی رجائیه داشتیم، مربی آنها درباره مشکلات اشتغال این دانش‌آموزان با من صحبت کرد و اینکه این افراد مکانی را برای انجام کارهای هنری خود ندارند.

به همین دلیل شرایطی فراهم کردم تا ۲ روز در هفته در یکی از کلاس‌های سرای محله کارهای هنری خود مانند معرق‌کاری، مشبک‌کاری و... انجام دهند و در حال حاضر حدود یک ماه است که این افراد در سرای محله فعالیت دارند و از طرفی برنامه‌ای برای فروش محصولاتشان در بازارچه هفتگی سرای محله تدارک دیده شده تا با فروش محصولاتشان انگیزه آنها برای ادامه فعالیت هنری بیشتر شود. امیدواریم بتوانیم شرایط حضورشان در بازارچه‌های نوروزی را هم فراهم کنیم.» برای بازدید از آثار هنری این گروه می‌توانید به بلوار ابوذر، بین پل‌های چهارم و پنجم، خیابان هانی مراجعه کنید یا با شماره ۳۳۱۴۸۰۰۸ تماس بگیرید.  

  • توانمندسازی بانوان در ‌سراهای محله

مونامحمدی-خبرنگار:

  • منطقه۱۳

این روزها سراهای محله سیزده‌گانه منطقه۱۳ با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد، زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی بانوان سرپرست خانوار و ایجاد فرصت‌های شغلی را برای آنها فراهم
می‌کنند. شما هم می‌توانید با مراجعه به این مراکز و گذراندن دوره‌های آموزشی، کارآفرین و وارد بازار کار شوید.  

  •  آموزش خیاطی در محله آشتیانی 

یکی از کارگاه‌های آموزشی پرطرفدار کارگاه کارآفرینی خیاطی در سرای محله آشتیانی است. «عادله محمدیان» مدیر محله آشتیانی دراین‌باره می‌گوید: «کلاس‌های آموزشی خیاطی با متدهای مختلف مولر، متریک، خیاطی بدون الگو و... از مبتدی تا پیشرفته با هدف مهارت‌آموزی بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست، رفع نیازهای خانواده و راه‌اندازی یک کارگاه کوچک خانگی برای تأمین هزینه زندگی‌شان در این مرکز برگزار می‌شود.» سرای محله در خیابان دماوند، انتهای خیابان باباطاهر قرار دارد و ۷۷۴۱۰۸۱۰ شماره تماس آن است.  

  •  یادگیری قالیبافی در محله حافظیه 

بسیاری از بانوان خوش‌ذوق و هنرمند سرپرست خانوار که دوست دارند هنر گلیم‌بافی و قالیبافی حرفه‌ای بیاموزند و از این راه کسب درآمد کنند، می‌توانند با مراجعه به سرای محله حافظیه در دوره‌های آموزشی این مرکز شرکت کنند. به گفته «سارا جلالی» مدیر محله حافظیه، فرصت مناسبی برای پیشرفت این گروه از بانوان در حوزه کارآفرینی و آموزش برای اشتغال آنها در این مرکز ایجاد شده است. خیابان هشتم نیروی هوایی، بوستان پیروزی نشانی سرای محله است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۷۷۴۲۹۵۳۵ تماس بگیرید.  

  •  بافت پارچه در محله صفا 

بافت پارچه از هنرهای خاصی است که در خانه کارآفرینی سرای محله صفا در خیابان صفای شرقی، نبش خیابان زارع کلخوران به هنرجویان آموزش داده می‌شود. «زهرا روستایی» مدیر محله صفا دراین‌باره می‌گوید: «این کارگاه آموزشی با هدف حمایت از بانوان سرپرست خانوار و ایجاد خودکفایی و توانمندسازی میان آنها در این مرکز راه‌اندازی شده است.»

کد خبر 428000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha